اوسمار در قائمشهر به یاد قهرمانی اظهارنظرهای متفاوت ویسی در مورد سرمربی لیگ برتری عدم رضایت ترابی از پست بازی در پرسپولیس سمیعی سرپرست استقلال است یا مدیراجرایی؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رم و یوونتوس| تساوی بی‌حاصل آلگری و دروسی نتیجه و ویدئوی خلاصه بازی لیورپول و تاتنهام| آتش‌بازی کلوپ در آنفیلد تاریخ و ساعت بازی استقلال و ذوب آهن در لیگ برتر فوتبال | ذوبِ آهن، ماموریت جدید نکونام اظهارات عضو سابق هیات مدیره استقلال علیه سمیعی ماندن نکونام در استقلال قطعی نیست خطیر مسئول صدور یا لغو مجوز حرفه‌ای استقلال| جلسه بازیکنان درباره آپشن قراردادها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی چلسی و وستهم در لیگ انگلیس | جشنواره گل آبی‌های لندن در استمفورد بریج پخش زنده بازی لیورپول و تاتنهام در لیگ انگلیس (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ترکیب احتمالی پرسپولیس برابر نساجی | همه هستند جز عالیشاه واکنش ویسی به جریمه ۲ میلیارد تومانی‌اش نکونام: هر طور دلم بخواهد بازی می‌کنم اوسمار در پرسپولیس اقتدار ندارد سنگین‌ترین جریمه تاریخ برای سرمربی فولاد | ویسی ۲ میلیارد جریمه شد تلاش درویش برای ماندن در پرسپولیس قهرمانی تیم ملی والیبال ساحلی ایران در قهرمانی آسیا ناراحتی عالیشاه از صحبت‌های درویش
سرخط خبرها

وضـعیت مبهم بسکتبالیست‌های آویژه

  • کد خبر: ۱۷۲۶۲۲
  • ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
وضـعیت مبهم بسکتبالیست‌های آویژه
در فاصله یک هفته تا پایان مهلت حضور در لیگ برتر بسکتبال باشگاه مشهدی علاقه‌ای برای حضور در این رقابت‌ها ندارد

آسمان‌خراش‌های خراسانی لیگ‌برتر بسکتبال از بهمن‌ماه پارسال و پس از حذف از دور پلی‌آف این رقابت‌ها تا امروز در سکوت کامل خبری مشغول گذراندن دوران تعطیلات هستند. باشگاه آویژه‌صنعت که در جریان لیگ‌برتر چشم امید هواداران بسکتبال‌‎دوست بود و با نمایش‌هایش در سالن خانه بسکتبال استان دست‌کم پنج‌سال دل آن‌ها را خوش کرده بود، حالا علاقه‌ای برای ادامه تیم‌داری در لیگ‌برتر ندارد.

فدراسیون بسکتبال اعلام کرده است تا بیستم تیر باید تیم‌های لیگ‌برتری برای حضور در فصل آینده نام‌نویسی کنند و این نگرانی برای بسکتبالی‌های مشهدی وجود دارد که آویژه امسال تیم‌داری نکند. مصاحبه‌های گاه‌وبیگاه مدیران این باشگاه در سال‌های گذشته و دلخوری از بی‌مهری مسئولان با بخش خصوصی، حالا این گمانه‌ها را زیاد کرده است که شاید آویژه در لیگ‌برتر بسکتبال فصل آینده حضور نداشته باشد؛ مسئله‌ای که شهرآراورزشی آن را در این گزارش بررسی کرده است.

دغدغه سوختن یک سهمیه تمیز

تیم بسکتبال آویژه‌صنعت پارسای مشهد پنج فصل در لیگ‌برتر حضور داشته و پنج سال پیش از آن هم از لیگ‌های زیرگروه کشوری، دو و یک مدارج صعود را طی کرده است؛ ۱۰ سال حضور در بسکتبال حرفه‌ای برای جوانان بسکتبالیست بومی شهر و استان که پیش‌تر سودای دیده‌شدن در لیگ‌برتر و سطح اول بسکتبال کشور را داشتند؛ باشگاهی که به گواه شاهدان تا امروز یک ریال بدهی ندارد و بازیکنانی که پای قرارداد با این باشگاه می‌آیند، به‌خوبی به این امر واقف‌اند که تا ریال آخر دستمزدشان را به‌موقع خواهند گرفت.

با وجود این، حالا این سهمیه تمیز استان در لیگ‌برتر بسکتبال در خطر نابودی است. مدیران آویژه کم مصاحبه می‌کنند، اما از گوشه و کنار خبر می‌رسد که به تیم‌داری در لیگ‌برتر بی‌میل شده‌اند. زیادشدن هزینه‌های تیم‌داری، حمایت‌نکردن نهاد‌های مرتبط و بی‌توجهی مسئولان همه و همه سبب شده است تا باشگاه آویژه‌صنعت در آستانه یک تصمیم بزرگ قرار بگیرد؛ تصمیمی که اگر کنارکشیدن از لیگ‌برتر باشد، ممکن است آینده جوانان بسکتبال این شهر را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد.

۱۰ سال بر فراز سبد بسکتبال

سال ۱۳۹۲ بود که تیم بسکتبال آویژه‌صنعت پارسا تشکیل و برای حضور در رقابت‌های زیرگروه کشوری آماده شد؛ سالی که محمد قیاسی، چهره جوان بسکتبال مشهد، هدایت این تیم را به عهده گرفت و توانست در پایان سال با کسب مقام دومی به لیگ دسته‌دوم صعود کنند. سال ۱۳۹۳ آویژه توانست باز هم دوم کشور شود و یک پله بالاتر بیاید و فصل ۹۴-۹۵ را در لیگ دسته یک بازی کند؛ دو سال حضوری که با نمایش خوب مشهدی‌ها همراه بود و شاگردان قیاسی توانستند جواز حضور در رقابت‌های لیگ ملی را به دست آورند؛ لیگی که در آن دوران بین لیگ دسته‌یک و لیگ‌برتر بود.

مشهدی‌ها در لیگ ملی هم نمایشی در مسیر پیشرفت داشتند و دوم شدند. صعود آویژه به لیگ‌برتر در سال ۱۳۹۶ محقق شد و این تیم از فصل ۹۷-۹۸ تا ۰۱-۰۲ در لیگ‌برتر حاضر است؛ پنج فصلی که در سال اول با سرمربیگری مجید، ولی پور آغاز شد، اما خیلی زود و پس از چند بازی، ولی پور جایش را به دستیارش محمد قیاسی داد. آویژه در سال اول حضورش در لیگ‌برتر بسکتبال، در جدول نه‌تیمی مقام ششم را به دست آورد و ماندگار شد.

مشهدی‌ها از فصل دوم تا پنجم حضورشان در لیگ‌برتر سرجان ایوانوویچ صربستانی را به‌عنوان سرمربی روی نیمکت نشاندند. البته این وسط در فصل ۰۰-۰۱ بود که نیم‌فصل نبوژا کنزوویچ، سرمربی صربستانی و هم‌میهن سرجان، روی نیمکت آویژه نشست و پس از نتایج فاجعه‌بار، جایش را به سرجان داد. آویژه در فصل دوم حضورش در لیگ‌برتر میان چهارده تیم عنوان ششم را به دست آورد و در فصل سوم در بین شانزده تیم هفتم شد. شاگردان سرجان در سالی که نیم‌فصل اول نبوژا هدایت تیم را به عهده داشت، در میان شانزده تیم نهم شدند. آن‌ها پارسال هم که پنجمین فصل لیگ‌برتری‌شان را پشت سر می‌گذاشتند، میان دوازده تیم عنوان ششمی را از آن خود کردند.

آویژه بر سر دوراهی!

مدیرعامل باشگاه آویژه‌صنعت پارسای مشهد درباره حضور یافتن یا نیافتن این تیم در لیگ‌برتر فصل آینده می‌گوید: «واقعا تاکنون هیچ تصمیمی در این زمینه نگرفته‌ایم. واقعیت این است که چند سال پیش و در دوران کرونا که لیگ منظم برگزار نمی‌شد، پیشنهاد دادیم آن سال به‌جای هزینه‌های حضور در لیگ، اداره‌کل یا نهاد‌های دیگر به ما زمین بدهند تا ما به‌عنوان زیرساخت سالن یا یک کمپ ورزشی از آن استفاده کنیم.»

جعفر فلاح می‌افزاید: «آن موقع این کار را نکردند و حالا یکی از پیشنهاد‌های ما همین است. در جلسه مدیران باشگاه با مدیرکل ورزش‌وجوانان این مسائل مطرح شده است و هنوز دو طرف به جمع‌بندی‌های لازم نرسیده‌اند.» وی در ادامه یادآور می‌‎شود: «در سال‌های گذشته باشگاه آویژه همه تلاشش را کرده است تا جوانان این شهر بتوانند با ورزش به نشاط اجتماعی برسند، اما متأسفانه مسئولان حمایت معنوی چندانی از مجموعه آویژه نکردند و همین ما را دلسرد کرده است.»

شاید خیلی زود دیر شود

تجربه بی‌توجهی مدیران ورزش استان به بخش خصوصی در سال‌های گذشته بار‌ها نشان داده است که خیلی زود دیر می‌شود. شاید اگر همین امروز مدیرکل تازه‌نفس ورزش‌وجوانان و اطرافیانش به فکر رتق‌وفتق این امور و حفظ بخش خصوصی در ورزش نیفتند، خیلی زود تیشه به ریشه همین چند رشته ورزشی فعال در لیگ‌های برتر می‌خورد؛ چنان‌که خطر ازدست‌رفتن سهمیه استان در لیگ‌برتر والیبال هم وجود دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->